MIJMERINGEN

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Het moet maar eens afgelopen zijn. Kwijlend en geilend heeft de Nederlandse politiek alle nutsbedrijven, telecombedrijven en vervoersbedrijven verkwanseld aan de commercie. En wat zijn we ermee opgeschoten?

Niets, helemaal niets. We zijn er op vooruit gegaan. Krijgen we van de nutsbedrijven premies bij bepaald gebruikersgedrag en maakt men reclame voor iets waarmee men helemaal geen keus hebt. U kunt zelf kiezen van wie u uw energie afneemt. Het kan wel tot 26% voordeliger zijn. Ik stel me dan voor dat er iemand een kabel komt leggen tot mijn deur en dan zegt: "Alstublieft, meneer Krijnen, uw nieuwe stroom". Maar nee hoor, alles komt via dezelfde draadjes binnen, maar slechts de afzender van de nota wijzigt. Waar zit dat voordeel dan in? De prijs is eerst fors omhoog gegaan vanwege de olie en nu deze goedkoper wordt probeert men de consument te paaien. Eigenlijk vind ik dat de nutsvoorzieningen altijd moeten trachten zo voordelig mogelijke voorzieningen aan te bieden; dus het feit dat de ene energiemaatschappij veel duurder is dan de andere riekt naar geldklopperij. Ook de service wordt minder. Had je vroeger op alle plaatsen waar bijvoorbeeld telefoon lag de mogelijkheid om te worden aangesloten op het net; met de nieuwste voorzieningen zoals ADSL en kabelinternet blijven plaatsen als Dongen, vanwege oninteressante commerciƫle belangen achter. Ik vind dit ronduit schandalig. En nu dreigt KPN ook nog failliet te gaan. Dat zal me helemaal wat worden wanneer op enig moment de telefoons allemaal dood zijn. Dan zijn we in ons nopjes met de privatisering. Neem nou ook de NS en Noordned. Van Noordned staat de helft van de treinen kapot langs de kant en de NS krijgt het maar niet voor elkaar om de treinen op tijd en met en adequate bezetting rond de kerk te laten rijden. En ook de busmaatschappijen, metro's en taxi's liggen te grabbel. Nee wat mij betreft heeft de Nederlandse politiek de verplichting de infrastructuur op peil te houden. Niet door ze te verkopen en op papier nog aandeelhouder te zijn, maar gewoon als eigenaar op te treden en politieke verantwoordelijkheid hiervoor te nemen. Dan kan er ook weer iets van een solidariteitsgevoel ontstaan, waarbij kleinere bestemmingen kunnen blijven bestaan, zodat inwoners van kleinere plaatsen niet verstoken blijven van openbaar vervoer. Zelfs in Dongen is de verloedering m.b.t. het vervoer ingetreden. hadden we tot voor kort een taxibedrijf dat 24 uur per dag in Dongen reed; nu moeten de taxi's uit Tilburg komen en moet je op een ongelukkig tijdstip soms wel een uur of meer wachten. Ik ben best voor liberalisering van een aantal zaken, maar openbaar vervoer, nutsbedrijven etc. zijn zo van levensbelang dat het niet zou mogen dat door commercialiteit de dienstverlening te duur of onmogelijk wordt. En het feit dat verkoop veel geld oplevert is ook maar betrekkelijk en eenmalig. Bovendien wanneer de politiek de bedrijven verkwanseld heeft komen politici met bezwerende vingers omhoog wanneer ze zich echt als ondernemer gaan gedragen. Kortom in Den Haag zijn ze ook zo dualistisch als het maar zijn kan. Gevolg: een morrend volk wat er ook niets meer van snapt. Wat mij betreft terug naar de Post Telegraaf Telefoon en het gemeentelijk energiebedrijf.


....And then one day you find ten years have got behind you.

No one told you when to run, you missed the starting gun (Pink Floyd