MIJMERINGEN

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

210507MijmeringDeze kop wekt direct nieuwsgierigheid op. Wat is er toch aan de hand in ons koningshuis? Maar tegelijk weet je ook dat dit pertinente onzin is. Het antwoord is “nee”. De ex-koningin is al dik in de 80 en er moet nogal een medisch wonder plaatsvinden als dit werkelijkheid zou worden. Bovendien moet je voor nageslacht met z’n tweeën zijn, hoewel inmiddels de techniek voor niets staat.
Toch lees ik dagelijks dergelijke onzinnige koppen boven roddelberichten, maar helaas ook hoe langer hoe meer in de reguliere journalistieke media. Vaak zijn deze koppen suggestief en in vraagvorm. De lezer mag zelf suggereren welk antwoord hierop volgt. De verwachting is vaak dat men hoopt dat de lezer op zo’n kop een ‘ja’ krijgt. Daarmee opent de lezer -aangewakkerd door zijn nieuwsgierigheid- het artikel om dan tot zijn teleurstelling te moeten vaststellen dat het helemaal geen ‘ja’ is. De speculaties worden in het bericht sterk afgezwakt en in het beste geval blijft er een zweem van horen-zeggen over.

Met het openen van het bericht begint echter het feest van de marketing. Voordat je ook maar één letter van het artikel gelezen hebt, krijg je de vraag vanuit de site of je toestemming geeft voor locatietracking en nog meer van deze cookiefilters. Geen ja, betekent een uitgekleed of afgekapt bericht met een verleiding naar een betaald alternatief om de volledige inhoud te lezen (De Telegraafmethode). Als je je dan in het max. 150 woorden lange flutbericht hebt geworsteld, gelardeerd met allerlei reclame-uitingen, verlaat je gedesillusioneerd de site. Vanaf nu krijg je bij elke aanraking van je social media extra reclames voor je neus waarop je niet zit te wachten. Met het openen van het bericht heb je jezelf veroordeeld tot een bubbel waarin je niet wil zitten. Maar ziet er maar eens uit te komen.

Ik heb al eens eerder vermeld in één van mijn columns dat gratis nieuws niet bestaat. Nieuws moet zorgvuldig worden opgehaald en om de objectiviteit van de inhoud te garanderen, zal de journalist hoor en wederhoor moeten toepassen als er meningen worden geventileerd. Dat kost tijd en dus geld. Ik heb ook begrepen dat het geen vetpot is, want deze formele media moeten concurreren met gratis nieuwssites. Die proberen zo goedkoop mogelijk nieuws te verzamelen. Het vak journalist wordt een zieltogend beroep op deze manier en dat betekent dat de kwaliteit achteruit holt.

Daarbij komt ook dat lange artikelen niet populair zijn. In de één of twee minuten dat men even op de trein moet wachten, wil men het hele artikel gelezen hebben. Dus lange artikelen van meer dan 1000 woorden zijn niet populair. Om echter de achtergronden goed te duiden kan de journalist niet volstaan met een kort stukje. Wat we nu zien is dat kranten betalende abonnees hebben. De lezers bedienen zich hoe langer hoe meer van digitale krantversies. Deze versie is in principe gelijk aan de papieren variant. Om nieuwe abonnees te trekken wordt er vaak een ‘gratis’ nieuwskrant geboden, die de karakteristiek heeft van een reclamekrant. Ben je abonnee van een krant en ik wil de snelle nieuwsversie van mijn krant openen, dan moet ik bijna elke keer mijn abonnement van de krant weer gaan koppelen aan de nieuwskrant. Als ik dit gedaan heb, kan ik vervolgens de nieuwskrant min of meer ongestoord openen.

Maar waarom kijk ik dan op de nieuwskrant als dit allemaal zo moeilijk is? De papieren en digitale krant worden eens per dag gemaakt en als er dus actueel nieuws is, dan wil je dit nieuws wel via de reguliere persmedia vernemen. En liefst via de mediavoorziening waarmee je enigszins verbonden bent.

Domme mensen lezen van alles van internet en nemen dit klakkeloos aan als waarheid. Betalen hoeft niet, is hun oordeel. En hoe meer onzinberichten ze aanklikken hoe dieper ze in deze shit terechtkomen. Op een gegeven moment zijn ze gehersenspoeld door deze zogenaamde alternatieve nieuwsberichten en hebben de reguliere nieuwsbronnen afgedaan. Slimme marketeers zetten in hun onzinberichten de domme lezers op tegen de reguliere journalistiek. Door ze te framen als links of een complot tegen het volk. Door chocoladeletters te gebruiken in de koppen van deze onzinberichten, worden de advertentie-inkomsten opgestuwd tot grote hoogte. En daar is het allemaal om te doen.

En dat men zodoende het halve volk ontredderd en opstandig achterlaat, daar heeft men geen boodschap aan.


....And then one day you find ten years have got behind you.

No one told you when to run, you missed the starting gun (Pink Floyd