MIJMERINGEN

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

210612MijmeringWe klagen heel hard dat onze medische voorzieningen zo duur zijn. De belangrijkste reden voor de hoge kosten liggen in het systeem. Ik ga je meenemen wat ik heb meegemaakt. Ik gebruik chronisch een bepaald medicijn en na een paar jaar bleek dat ik waarschijnlijk overmatig veel last had van sommige bijwerkingen. Vanwege een periodiek controle was ik deze week dus bij de assistent van de huisarts en ik vertelde over wellicht de bijwerkingen van het medicijn. Zij reageerde erg doortastend en schreef direct een alternatief uit. Kon ik de volgende dag ophalen bij de apotheek. De volgende ochtend ontving ik een mailtje en daarin werd verteld dat ik de medicijnen moest ophalen. Ik maak al jaren gebruik van de uitgifteautomaat van de apotheek naar volle tevredenheid.

Maar omdat het de eerste keer was dat ik dit medicijn kreeg vond de apotheker dat ze me moest wijzen op de bijwerkingen: een verhaal dat de huisarts ook al had verteld, wat ook staat op de bijsluiter. En als je de medicijnnaam als zoekterm bij Google invult, komt er ook de bijsluiter naar voren. Hoe achterlijk schatten ze me in. Maar voor dat ‘advies-‘gesprekje mogen ze wat rekenen, zodat mijn eigen risico wat sneller verdampt. Ik gebruik drie tabletjes per dag en op één of andere dag is in overleg besloten dat ik deze medicijnen 4 x per jaar gezamenlijk krijg uitgeleverd. Dus 4x per jaar sta ik bij de medicijnenkluis van de apotheker om voorraad op te halen. Toevallig was dit een week geleden gebeurd, dus ik had nog een onaangebroken verpakking van het medicijn dat nu vervangen is. Ik nam de tabletjes in de originele verpakking terug naar de apotheek. In mijn naïviteit ging ik ervan uit dat de ongebruikte medicijnen weer in de voorraad van de apotheker zouden worden opgenomen. Tot mijn verbazing gaf de apothekersassistente aan dat ik de medicijnen in een bak met afval moest dumpen. Ik sputterde nog wat tegen van ‘zonde’ en zo, maar ze was onverbiddelijk. Deze medicijnen waren door de melaatse handen van Rinus gegaan, dus nu is het doosje vergeven van al mijn bacillen. Reden om recirculatie te blokkeren. Ik kreeg 30 tabletten van het nieuwe recept mee en een herhaalrecept op papier. 2021….
Ik denk dan aan Suriname. Onlangs is er door Surinaamse Nederlanders een inzameling geweest om paracetamol in te zamelen voor het geteisterde Covid-land. Een tabletje kost bij ons iets meer dan 2 cent, maar in Suriname is dat bijna 9 x zo duur.

Wij sturen AstraZeneca-vaccins naar Suriname, omdat ze hier in Nederland over zijn, omdat wij als collectieve virologenkolonie hebben besloten dat het een tweederangs vaccin is. Geen kaaskop die zomaar vrijwillig dat vaccin laat prikken. Dat is dan ineens wel goed genoeg om naar Suriname te sturen. Dan maken we er wel zonde van om het weg te gooien. De hypocrisie ten top. En waarom verdwijnen mijn geheel verpakte gloednieuwe medicijnen in de kliko: geen idee. Blijkbaar is het systeem van de apothekers er niet op ingesteld om teruggekomen spullen opnieuw op te voeren in de voorraad. Dus worden ze maar vernietigd. In mijn ogen is het een kleine moeite om een onderscheid te maken tussen overjarige aangebroken medicijnen en nieuwe medicijnen die nog jaren ingezet kunnen worden. Medicijnen zijn duur en vallen onder het eigen risico van de zorgverzekering, dus wij -patiënten- betalen dit. En ik mag niet bepalen of deze medicijnen bijvoorbeeld naar de arme kindjes van Zuid-Amerika mogen. Medicijnen gebruik je en het is blijkbaar geen bezit. Inzamelen en exporteren van medicijnen is blijkbaar een traject waar de gewone burger geen invloed op kan uitoefenen. Wel worden er van ontwikkelingsgeld dure medicijnen ingekocht bij mondiale farmaceuten. Zij en de schimmige tussenhandel profiteren ervan. Vandaar dus dat een paracetamolletje in Suriname 9 x duurder is dan in Nederland.

Nog een toestand bij onze lokale medici waaruit blijkt dat de systemen van de medici om te gillen zijn. Neem nu de App Medgemak. Daar kun je achter een 5 cijferige pincode corresponderen met je huisarts. Handig zou je denken. Maar toen ik van de week bloed moest gaan prikken en de uitslag wilde opzoeken vond ik ze daar niet. Via een omweg langs de DigID werd ik omgeleid naar MijnGezondheidNet. Hier kon ik wel de waardes vinden van mijn bloed. Nu ben ik niet echt een digibeet, dus ik doorzie dit wel, maar ik vraag me af of Henk en Ingrid dit begrijpen. En dan nog zoiets. Ik zou maar één prik krijgen van het Covid-vaccin AstraZeneca, omdat ik in maart positief ben getest. Ik zou dus antistoffen moeten hebben aangemaakt. Maar hoe toon ik dat aan? Er is niets gemeten, ik ben totaal niet ziek geweest en als we straks naar het buitenland gaan zal ik me moeten laten testen, omdat ik niet kan aantonen dat ik 2 x gevaccineerd ben. Daar heb ik geen zin in. Dus via de app Medgemak mijn huisarts gevraagd of ik niet beter een tweede prik kon krijgen. Ze reageerde positief, gezien mijn medisch verleden en ze gaf aan dat ik een afspraak kon maken. Dus niet lekker proactief zelf een voorstel doen, maar mij weer opnieuw laten bellen. Bellen? Het is 2021. Vanwege de Corona kan het niet via de website en langskomen is ook geen optie. Why?!

Je hangt dus 10 minuten in een telefonische wachtrij waarna ik te horen krijg dat er nog één vaccinatiemogelijkheid is ergens half juli. Maar weer krijg ik niet te horen dat ik ingepland kan worden, want de Covid-afsprakenjuf is op vakantie. Ik poogde nog te regelen dat ze de bevestiging maar via de mail of app moesten sturen, maar dat ging niet. Maandag word ik gebeld.Dat wordt weer afwachten. Ik begrijp wel dat het zo allemaal veel kost in de medische wereld. Het ergste is dat zowel de kosten als de wachttijden worden afgewenteld op de patiënt. Lang leve de gezondheidszorg.

Kundige mensen, maar een duur apparaat.


....And then one day you find ten years have got behind you.

No one told you when to run, you missed the starting gun (Pink Floyd