MIJMERINGEN

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

210808MijmeringDe huizenmarkt zit op slot. Niets nieuws, want dat is al zeker 15 jaar zo. Telkens veranderen de omstandigheden, maar de gevolgen zijn hetzelfde: er zijn heel veel mensen op zoek naar een huis en om allerlei redenen kunnen ze het niet vinden. Voor de minima zijn er de sociale huurwoningen. De maximale huurprijs van een sociale huurwoning is momenteel rond de 740 euro. Het minimumloon is ongeveer 1700 euro, waarvan je een bijna 1600 euro netto overhoudt. Meer dan 1/3 van je inkomen gaat op aan huur. Uiteraard zijn er huurtoeslagen die de huurprijs drukken, maar huren is duur. Het aanbod van huizen in de sociale sector is laag. Er zijn tal van groepen mensen die in aanmerking zouden kunnen komen voor een sociale huurwoning, maar er nooit één zullen krijgen. Het aanbod is veel te klein, de groep met gegadigden enorm.

In de gemeente waar ik woon is 30% van de woningen een huurwoning, waarvan 2/3 een sociale huurwoning. Met een bouwquotum dat 30% van de nieuwbouwwoningen een sociale huurwoning zou moeten zijn, zou je zeggen dat er verbetering optreedt in de woonsituatie. Echter het aantal gebouwde woningen blijft ver achter bij de vraag en de vraag voor goedkope sociale woningbouw is enorm gegroeid.
Er zijn in ons dorp ook relatief veel eengezinswoningen-meer dan 84%-, terwijl 45% van de Nederlandse bevolking alleenstaande is. Dat houdt in dat er veel gebouwd zou moeten worden voor alleenstaanden met een kleine beurs. De vraag is of dit ook gaat gebeuren. De summiere ontwikkelingsplannen die er zijn zullen ternauwernood de 30% sociale woningbouwdrempel halen, waardoor de krapte op de woningmarkt blijft bestaan. Ook het feit dat de doorlooptijd van projecten al gauw een jaar duurt zorgt voor een prijsopdrijvend effect. De kosten van bouwen stijgen jaarlijks veel meer dan er rekening mee wordt gehouden. Dat zorgt voor krimpende marges bij de projectontwikkelaars of hogere aanschaf of huur voor de toekomstige bewoners. Kortom, de komende jaren zit er niet veel schot in de zaak.

Mensen wonen ook vaak niet meer in de goede huizen. Ruime eengezinswoningen worden bezet door alleenstaanden of koppels. Ook wordt er nog weinig geanticipeerd op nieuwe woon-/werkvormen. Met de pandemie nog in onze achtertuin hebben we eindelijk ontdekt dat thuiswerken ook een optie is, maar de meeste thuiswerkplekken zitten verstopt tussen het opgehangen wasgoed op zolder. Mede daardoor is er nogal wat kritiek op thuiswerken als er sprake is van een druk gezin bijvoorbeeld. Maar zouden we hier meer op inspelen, dan zouden we op de begane grond een werkkamer moeten hebben om een ergonomisch verantwoorde werkplek te realiseren.

Duurzaamheid, de energietransitie en de klimaatverandering zorgen ervoor dat onze huizen ook anders gebouwd moeten worden. De techniek in huis wordt complexer en duurder, terwijl de bestedingsruimte van de kopers steeds krapper wordt. Weliswaar is de rente voor een hypotheek niet hoog, maar een kredietverstrekker kijkt verder dan de netto kosten per maand. Ook al kan men best een behoorlijke hypotheeklast betalen en zijn de lasten van een woning zelfs lager dan de vrije sector huurprijs, dat wil nog niet zeggen dat de bank direct klaar staat voor jou een huis te financieren. Vaak worden er aanvullende dekking gevraagd zoals spaargeld of garanties van familie. Zijn die er niet, dan heb je gewoon pech.
Waar we ook meer naar zouden moeten kijken is om woonvormen voor meerdere gezinnen, alleenstaanden of koppels te realiseren. Hierbij is het wel de bedoeling dat ieder een eigen woonruime krijgt, maar zijn een aantal voorzieningen gemeenschappelijk; bijv. een tuin, parkeerplaatsen, speelplaatsen, energie opwekken. Je kunt nog verder gaan met samen koken, wassen of eten. Deze woonvormen vergroten door de sociale controle de mogelijkheid om langer zelfstandig te wonen.

Wat ik in heel de woondiscussie mis zijn de stimuleringsregelingen die er in de jaren 70 nog wel waren. Toen werden er met premiewoningen mogelijkheden gecreëerd, zodat ook mensen met een kleine portemonnee huizen konden kopen. Ook asociale regelgeving zoals de verhuurdersheffing voor wooncorporaties drijven de prijzen op voor potentiële huurders en beperken de investeringsmogelijkheden.

De Haagse politiek vindt de volkshuisvesting geen ministerie waardig. Na 2010 is dit o zo belangrijke onderdeel ondergeschoven bij Binnenlandse Zaken. En de vraag is of met een rechtse meerderheid in Nederland en een eeuwigdurend demissionair kabinet hier grote stappen zullen worden gezet.

Ik ben wederom blij dat ik geen kinderen heb.


....And then one day you find ten years have got behind you.

No one told you when to run, you missed the starting gun (Pink Floyd