MIJMERINGEN

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

220417MijmeringAl een tijdje rijden we maximaal 100 op de snelwegen, als we ons aan de regels houden. Ik ben daar een voorbeeld van en daarom word ik continu ingehaald door bijna alle weggebruikers op de snelweg. Ik rijd nauwelijks te hard. De auto kan twee keer zo snel als de wettelijke toegestane snelheid. Ook dat vind ik belachelijk. Waarom maken we auto’s die veel harder kunnen rijden dan de maximale snelheid wat is toegestaan? En dan volgt altijd het Duitsland-verhaal. Want daar mag je als je wilt wel 400 kilometer per uur rijden met je Koeningsegg of Bugatti. Dat is maar deels waar, want ook in Duitsland wordt op veel plaatsen de maximale snelheid getemperd tot 130 km per uur. En raak je betrokken bij een ongeval waarbij je veel harder rijdt dan de geadviseerde 130 km per uur, dan kun je toch (deels) aansprakelijk worden gesteld.


Maar omdat er toch één vrijplaats is ter wereld waar men los kan gaan, kunnen bijna alle auto’s op hun sloffen 200 km per uur rijden. En dan heb ik het nog niet over supercars die nog veel sneller zijn, de één of tweezitters waar je nog geen rol beschuit in mee kan nemen, maar de penis van de meestal mannelijke eigenaars met minimaal 4 meter verlengen, zonder enig nut. Behalve dat het aanschaffen van zo’n ding snel witwassen van moeilijk geld bevordert.
Er kleven eigenlijk drie grote bezwaren tegen deze auto’s: ze zijn gemaakt om (te) hard te rijden, ze zijn niet functioneel en verbruiken altijd teveel energie (ook de elektrische uitvoeringen).

Hard rijden is gevaarlijk. Het overige verkeer schat je snelheid vaak verkeerd in waardoor gevaarlijke situaties ontstaan en zo’n supercar dan ergens tegen een boom of in de greppel verdwijnt. Het valt mij op dat er wekelijks wel een foto van een Lamborghini, Ferrari, Maserati, McLaren of een andere bloedsnelle auto in een verkreukelde vorm op een nieuws- of Facebookpagina staat.

Waarom accepteren we dat de weg ingezet wordt als racebaan? Je koopt geen Lamborghini om 100 mee te rijden. Het is te verleidelijk om het gas in te trappen bij deze supercars. En als de bestuurder gesnapt wordt door de politie bij een forse snelheidsovertreding, dan is dat jammer, maar niet onoverkomelijk. De boete is ongeveer het fooigeld van een maaltijd in een Michelintent. Dat kan de bruine wel trekken. Binnen Nederland worden er niet of nauwelijks boetes opgelegd op basis van het draagkrachtbeginsel. Dat komt omdat we inkomens nog wel kunnen traceren, maar vermogen vaak verborgen zit in één of andere Hoekstra-constructie, waardoor de draagkracht niet vast te stellen is. In plaats van om hier transparantie in aan te brengen, vindt men het allemaal te moeilijk of lijkt het oneerlijk om de draagkracht te bepalen. Duidelijk wordt hier onze positie als belastingparadijs. De rijke wegpiraat wordt dus geen strobreed in de weg gelegd. Waarom lukt dat in bijvoorbeeld Finland wel?

Supercars zijn niet functioneel. Je kunt er maar één of twee mensen in kwijt, ze zijn laag en hebben daardoor weinig zicht op de weg en bagage meenemen is er niet bij.

Het laatste grote bezwaar is het energieslurpende karakter van deze racewagens. We zouden in een tijd, waar de klimaatopwarming en stikstofuitstoot grote issues zijn, toch moeten vermijden dat we niet-nuttige auto’s maken die erg veel verbruiken. Dit omdat een paar rijkaards drie keer de maximum snelheid moeten kunnen scoren. Als industrie en overheid hand in hand zouden gaan, zou men moeten streven naar superlage uitstoot van stikstof en andere vervuilende broeikasgassen en het verbruik drastisch verlagen. Geen enkele personenauto meer een kenteken afgeven als deze niet minstens 1 op 20 gemiddeld rijdt en wellicht wel 1 op 30.
We vinden het belangrijk dat weggebruikers veilig op de weg komen. Daarvoor moeten bejaarden binnenkort een fietshelm dragen en snorfietsers een helm. Begrijpelijk dat men aan de veiligheid denkt. De gewone man moet hierin dus gaan investeren. Maar als je met een potentieel moordwapen rondrijdt als een supercar of SUV van 3 ton in gewicht, is alles geoorloofd, zolang je niet gesnapt wordt op een overtreding.

Waarom maken we die levensgevaarlijke dingen? Ik vind het best dat ze met dergelijke auto’s op een circuit rondjes maken, maar ze hebben niks te zoeken op de openbare weg.

Per direct afschaffen.

 

COLUMNS
 
Sinds 1 januari 2000 maak ik columns onder de naam 'mijmeringen'. Mijn columns gaan over wat in mij opkomt of wat me bezighoudt. De mijmeringen werden tot 2007 voorgelezen op Radio 0162, de Dongense radio. Van 2007-2010 kon je de mijmeringen horen via Omroep Dongen, de podcastopvolger van Radio 0162. Sinds 2010 publiceerde ik de columns ook bij DongenHomespot. In april 2016 besloot ik ook het inspreken van de mijmeringen te filmen. In 2022 ben ik overgestapt naar Dongen.Nieuws, vanwege het beëindigen van DongenHomespot. Ik heb besloten om de columns niet meer te filmen en ben weer teruggegaan naar de podcast. 
 
Rinus Krijnen

Facebook

youtube

twitter

Instagram


....And then one day you find ten years have got behind you.

No one told you when to run, you missed the starting gun (Pink Floyd